De gemeente Rotterdam stimuleert haar leveranciers om duurzaam te werken. In de aanbesteding van het groenonderhoud vorig jaar waren emissievrij transport en circulariteit dan ook belangrijke criteria. Vier aannemers vertellen hoe zij dit vormgeven – en hoe de ene vernieuwing de andere weer in gang zet.
Waarom ver van je werk gaan zitten, met alle vervoersbewegingen die daarbij horen? Aannemer Donker Groen, die het groenonderhoud in Delfshaven verzorgt, koos ervoor om midden in de wijk een vestiging te openen. “Zo maken we emissievrij rijden gemakkelijker voor onszelf, én zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen. Onze medewerkers zonder rijbewijs gebruiken elektrische bakfietsen”, legt Kristiaan Sanders uit.
Emissievrij centrum
In Rotterdam Centrum mogen vanaf 2025 alleen nog elektrische voertuigen naar binnen. Den Boer Groenprojecten vond hier een oplossing voor. “Wij hebben een elektrische streetscooter met veel laadruimte en twee kleinere elektrische voertuigen aangeschaft”, vertelt Jan den Boer. “Die stallen we in een depot in het centrum. Op den duur willen we ook investeren in een emissievrije vrachtwagen.”
Nieuw leven voor de reststromen
Het groenafval uit Kralingen, Crooswijk en Noord gaat niet meer verloren: sinds kort verwerkt GKB Realisatie dit tot een recent geïntroduceerde grondverbeteraar: bokashi. Directeur Arjan Kraaijeveld: “Mijn hart gaat sneller kloppen als ik met vernieuwende dingen bezig ben. Zo hebben we ook een bladverkleiner ontwikkeld, die bladeren op het gras versnippert totdat de stukjes zonder problemen op het grasveld kunnen blijven liggen. Zo dragen ze bij aan de vruchtbaarheid van de bodem. Veel circulairder ga je het niet krijgen!”
Meer duurzame innovaties en ervaringen van de aannemers lees je in het praktijkverhaal.