Rotterdam streeft er naar een groene en gezonde stad te zijn. Voor alle Rotterdammers. Daarvoor hebben we ambitieuze doelen gesteld. In 2030 leveren we onze bijdrage aan het nationale doel om de CO₂-uitstoot met 55% te verminderen ten opzichte van 1990. In 2050 moet Rotterdam klimaatneutraal zijn. Dit betekent dat we als stad niet meer broeikasgassen uitstoten dan we kunnen compenseren.
In het Klimaat Actieplan Rotterdam (KAR) beschrijft de gemeente Rotterdam acties die bijdragen aan deze ambitie. Dit omvat acties rondom het verduurzamen van energiesystemen, het aardgasvrij maken van gebouwen, het verduurzamen van transport en het circulair omgaan met grondstoffen.
Voortgang en verbeteringen
De gemeente Rotterdam publiceert twee keer per jaar updates van het Klimaat Actieplan Rotterdam (KAR). Om de vooruitgang te tonen, maar ook om eerlijk en transparant te zijn over wat ons nog te doen staat. De versie najaar 2024 van het KAR is online. Hierin vind je nu bijvoorbeeld informatie over de Rotterdamse Klimaataanjagers.
De gemeente Rotterdam staat altijd open voor nieuwe ideeën en projecten die de verduurzaming van de stad kunnen versnellen. De volgende update van het KAR komt in het voorjaar van 2025.
De behaalde CO2-reductie: gaat het goed of moet het beter?
Met de doelen voor CO2-reductie in de stad gaat het goed. De vooruitgang in de stad komt vooral doordat er steeds meer groene stroom opgewekt wordt door windmolens en zonnepanelen. Met bijna 2km² zonnepanelen is Rotterdam nu zelfs koploper. Al 12.000 huishoudens hebben hulp gekregen van een energieklusser om hun woning energiezuiniger te maken. En 1.000 woningen zijn aangesloten op stadsverwarming.
De keerzijde is dat we steeds meer vragen van het elektriciteitsnet, voor vraag (afname) of aanbod (opwek). Dit leidt tot netcongestie, waardoor nieuwe aansluitingen of uitbreidingen langer kunnen duren.
De industrie in de haven heeft meer tijd en inzet nodig om gestelde doelen te halen. Het havenbedrijf is daarover in gesprek met de gemeente. En er worden slimme oplossingen bedacht tegen congestie, zoals onderstaand voorbeeld.
Netcongestie oplossen met een vliegwiel?
In Rotterdam heeft QuinteQ Energy een prototype kunnen testen van een vliegwielsysteem dat bewegingsenergie kan omzetten in stroom. Het vliegwiel werkt hiermee vergelijkbaar als een batterij. Het vliegwiel is geschikter voor het opvangen van piekbelastingen. Bij Rhenus Logistics gebruiken ze dit bij de havenkranen die lading lossen, wat veel energie gebruikt voor korte duur. De proef is geslaagd en er volgt een groter model, dat ook elders in de haven of op bouwplaatsen toepasbaar is.
Rotterdam stimuleert innovaties in de energietransitie, zoals deze vinding van QuinteQ. Met subsidie uit het Smart Energy Systems programma (SES) en onderdeel van het KAR is. U leest meer over dit voorbeeld en nog vele andere op de website https://www.ondernemen010.nl/smart-energy-systems/
Klik hier om de onlangs geüpdatete versie van het Klimaat Actieplan Rotterdam in te zien.