In dit interview delen zonadviseurs Willem Buiter en Olivier Noorduyn hun visie op de huidige zonnepanelenmarkt: recente prijsontwikkelingen, de stand van zaken rond saldering en innovaties. Ook delen ze hun verwachtingen op het gebied van zonne-energie, opslag en cijfers voor 2025.
Willen jullie je voorstellen? Wie zijn jullie en wat doen jullie nog meer naast je werk als onafhankelijke zonadviseur?
‘Ik ben Willem Buiter. Ik ben samen met Olivier adviseur in het Team Zon en bezoek namens de gemeente Rotterdam bedrijven die iets willen met zonne-energie. Inmiddels ben ik al meer dan 11 jaar actief als zelfstandig energieadviseur. Ik doe dat vanuit een volledig onafhankelijke positie. Daar zit denk ik ook een stuk van mijn kracht. De laatste 11 jaar heb ik inmiddels meer dan 600 bedrijven vooruitgeholpen bij energie en andere duurzaamheidsvraagstukken. Naast mijn werk als zonadviseur ben ik bestuurder van een zonnepark in Brabant waar ik woon en met mijn band zing ik door het hele land.’
‘Mijn naam is Olivier Noorduyn, ook al meer dan 10 jaar bezig met zonnepanelen. Naast de adviestrajecten werk ik aan de zichtbaarheid van het Servicepunt Zon voor Bedrijven. Hoe meer bedrijven we bereiken, hoe meer we er inspireren en ondersteunen richting schone, rendabele zonne-stroom. Dat doen we door verschillende samenwerkingen, events en campagnes. Ik ben net vader geworden en ga in april voor het eerst de marathon van Rotterdam rennen – alle support is welkom!’
Dat klinkt als een hele bak ervaring. En nu ben ik benieuwd, welke ontwikkelingen jullie waarnemen? En dan denk ik zowel aan innovaties, als wat betreft politiek en wetgeving.
‘Ja, nou, er zijn best wel wat dingen gaande in de zonnepanelenwereld’, vertelt Willem. ‘Voor kleinverbruikers is waarschijnlijk de aanstaande afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027 het belangrijkst. Met de salderingsregeling mag je de stroom die je overdag meer produceert dan je directe verbruik, volledig verrekenen met de stroom die je verbruikt op momenten waarop je geen productie hebt. Dat dit eindigt, nemen we mee in onze adviezen voor bedrijven.’
‘Een ander belangrijk aspect in de dagelijkse advisering zijn de momentafhankelijke stroomprijzen. De meeste zonne-energie wordt geproduceerd tussen 7.00 uur ‘s morgens en 19.00 uur ‘s avonds, met een piek ’s middags tussen 12.00 en 15.00 uur. Tijdens die uren is veel stroom beschikbaar en gaat de prijs van elektriciteit dus fors omlaag. Dan terugleveren is niet gunstig, als het sowieso al kan. Op momenten dat er minder stroom beschikbaar is, verdien je er het meest aan. Dus als je een bepaald tarief nodig hebt om je businesscase sluitend te krijgen, moet je ervoor zorgen dat je de geproduceerde stroom op het goede moment teruglevert aan het net. Ook die puzzel nemen we mee in gesprekken met ondernemers.’
En zijn er ook nog ontwikkelingen rondom slimme samenwerkingen waar je dingen in ziet gebeuren?
‘Wat je ziet is dat de wereld van energiecoöperaties de laatste jaren explosief gegroeid is.’, zegt Willem. ‘Ik ben zelf bestuurder van zo’n coöperatie. Deze heeft 8000 zonnepanelen liggen in een veld. Hier kunnen 500 deelnemers die thuis geen of weinig panelen kunnen leggen gebruik van maken en profijt van hebben op hun energienota.’
‘En dan zijn er nog ontwikkelingen als het gaat om lichtgewicht zonnepanelen en onderconstructies voor daken die mogelijk te zwak zijn voor een gewoon zonnesysteem’, vertelt Olivier. ‘En zijn er inmiddels steeds meer bedrijven die zich richten op de productie daarvan. Door die onderconstructies of echt substantieel lichtere panelen, kunnen op daken waar de constructie niet toereikend leek, toch mogelijkheden ontstaan.’
Olivier: ‘En een andere innovatie waar we dagelijks mee te maken hebben, is het gebruik van energieopslag. De prijs voor batterijen is inmiddels fors gezakt. Dat komt de business cases ten goede en kan zeker in tijden van netcongestie extra capaciteit bieden. Per bedrijf betekent het toevoegen van een batterij iets anders ten opzichte van hun verbruiksprofiel. Wij rekenen mee om te zien hoe het huidige verbruik, eventuele verdere elektrificatie en de toevoeging van zonnepanelen én een batterij hier het best samenkomen. Met een batterij rekt men de gelijktijdigheid op, maar hoeveel en wat dat oplevert in verhouding tot de extra investering, daar gaan we samen kritisch naar kijken.
Kunnen jullie schetsen wat jullie in adviestrajecten tegenkomen en wat jullie kunnen betekenen voor Rotterdamse bedrijven?
‘Ja, eerst nog iets even over onze rol’, zegt Willem. ‘Want op zich vind ik dat wel leuk om altijd even te benoemen. Wat Rotterdam in feite doet, is ons advieswerk kosteloos aanbieden aan Rotterdamse bedrijven. Per adviestraject is dat gemiddeld zo’n €2500 waard. Dat is echt fantastisch en daar wordt dus ook steeds meer gebruik van gemaakt. En onze waarde als onafhankelijk adviseur wordt daarin ook echt onderkend.’
Olivier: ‘Waar we inhoudelijke steeds vaker mee bezig zijn, bijvoorbeeld in de haven en bij andere grote bedrijven, zijn profielanalyses. De prijzen voor zonnepanelen zijn lager dan ooit, een zonnesysteem is nog nooit zo goedkoop geweest als nu. Met een profielanalyse zorgen we dat het aantal zonnepanelen goed aansluit bij het directe verbruik van het bedrijf voor een optimaal rendement. Dit is per bedrijf anders.’
Willem vult aan: ‘Dus in tegenstelling tot alle verhalen die je hoort waarbij het niet meer rendabel zou zijn om zonnepanelen te leggen, kun je met een profielanalyse tot een super aantrekkelijke business case komen!’
Jullie kijken ook mee naar offertes van ontwikkelaars en installateurs. Hebben jullie daar een voorbeeld van?
‘We helpen het bedrijf met een programma van eisen op basis waarvan aanbieders een offerte kunnen maken’, vertelt Willem. ‘We adviseren altijd om bij meerdere partijen offertes op te vragen. Vanuit de markt hebben we benchmarkdata, zoals prijstabellen als referentie. En we komen geregeld heel grote verschillen tegen in de offertes.
Zo heb ik een bedrijf wel eens kunnen wijzen op een offerte die €50.000 te hoog uitkwam. Dan is wel heel fijn om te weten wat iets mag kosten.’
Wat zijn jullie verwachtingen voor volgend jaar wat betreft prijzen, ontwikkelingen en innovaties?
‘Nou, wat ik in ieder geval verwacht, is dat we nog meer gaan kijken naar slimme manieren en momenten om zonnestroom op te wekken en te gebruiken’, zegt Willem. ‘Afgelopen jaren zagen we dat er door veel aanbod soms betaald moet worden als je stroom op het net zet. In 2023 was dat gedurende 300 uur het geval. In 2024 is dat tot nu toe gedurende 450 uur. Ik verwacht niet dat dit begin volgend jaar minder zal worden. Dus de noodzaak blijft bestaan om met een slimme aanpak tot een rendabele zonnepaneleninstallatie te komen. Bijvoorbeeld door op bepaalde momenten je verbruik te sturen, of het zonnesysteem mogelijk even uit te schakelen. Een recente ontwikkeling is echter dat landelijke netbeheerder TenneT in november heeft aangekondigd een samenwerking – genaamd Picasso – aan te gaan met omringende landen om stroom uit te wisselen. Daardoor wordt het aantal uur met negatieve prijzen minder of verdwijnt zelfs helemaal.’
Olivier: ‘De overweging om grootschalige opslag in te zetten, is voor komend jaar ook zeker een speerpunt waar we als zonadviseurs mee aan de slag gaan. We hebben onze profielanalyse uitgebreid met een opslagmodule. Daarmee kunnen we impact van de eerder genoemde vergrootte gelijktijdigheid inzichtelijk maken. Stroom die men opslaat in een eigen batterij gaat niet het net op, maar kan later zelf gebruikt worden. Leuk om hiermee meer bedrijven te helpen.
Willem: ‘Een tweede vorm om batterijen rendabel te maken, zou kunnen zijn dat je gebruikmaakt van de prijsbeweging over de dag. ‘s Middags rond 13.00 uur is de prijs vrijwel iedere dag op zijn dieptepunt. En ‘s avonds rond 20.00 uur is de prijs op zijn hoogtepunt. Van dat verschil kun je gebruik maken door de opgespaarde stroom pas om 20.00 uur aan het net te verkopen. Als zonadviseurs kijken wij dus naar alle mogelijkheden die er zijn om met een batterij iets te doen. Zodat we meer bedrijven kunnen helpen aan zonnestroom.’
Ik begrijp dus dat jullie als zonadviseurs er écht zijn om te zorgen dat de business-case voor het bedrijf klopt en niet dat jullie zoveel mogelijk panelen adviseren.
Willem: ‘Precies, want ik vind ook niet dat je van een ondernemer mag verwachten dat hij tegen de rendementswens of -eis in gaat investeren. Dus het financiële plaatje moet kloppen. En door de onafhankelijkheid in mijn advisering kan mijn advies ook zijn: “breidt maar niet verder uit, dat zal niet interessant zijn”. Dat zal je een zonnepanelenleverancier niet zo gauw horen zeggen.’
Als iemand interesse heeft in zonnepanelen en bijvoorbeeld benieuwd is wat opslag in diens situatie kan betekenen. Wat raad je dan aan om te doen?
Olivier: ‘De belangrijkste en makkelijkste stap is om ons een mailtje te sturen of te bellen. Onze afspraken en het adviestraject zijn gratis dus maak gebruik van het feit dat de gemeente Rotterdam het Servicepunt Zon aanbiedt. Willem of ik komt dan ter plekke kijken wat uw wensen en mogelijkheden zijn.
Ook hebben we sinds kort de Zonnegids, een handboek in een heel toegankelijke vorm. Daarin kun je door de verschillende thema’s klikken. Er staat ook een stappenplan in, om de verschillende fases alvast in kaart te hebben. Wij kunnen helpen waar gewenst – dus neem gerust contact op via ServicepuntZonSo@rotterdam.nl dan plannen we een zonnige bak koffie in.