Translate
HomeNieuwsZonnepanelen voor binnenvaartschepen

Zonnepanelen voor binnenvaartschepen

Rotterdam
Wat wij doen
Zonnepanelen schip
24 november 2020
2 december 2020

Vervuilende dieselgeneratoren voor binnenvaartschepen zijn mogelijk binnenkort verleden tijd. Het Rotterdams bedrijf Wattlab heeft met steun van CityLab zonnepanelen onwikkeld voor binnenvaartschepen. 

Het is een discussie die al langer in Rotterdam wordt gevoerd. Schepen die in de haven van de stad afmeren, maar stank- en geluidsoverlast veroorzaken omdat zij voor hun stroom afhankelijk zijn van een dieselgenerator. Een van de oplossingen is walstroom. Maar, zo stelt Sarah Arntz van Wattlab, ligplaatsen met walstroom zijn er maar beperkt, en relatief duur voor schippers. Met een aantal oud-studenten van de TU Delft werkt zij aan zonnepanelen die op de luiken van binnenvaartschepen kunnen worden geplaatst.

Licht en dun

‘Het eerste binnenvaartschip – Oleander – vaart sinds augustus met deze panelen. ‘Ze zijn veel lichter en dunner dan de zonnepanelen die op huizen liggen. Het belangrijkste dat de panelen licht in gewicht zijn zodat de luiken gestapeld kunnen worden. Bovendien is de constructie van de luiken niet gemaakt om gewone zonnepanelen te dragen’, vertelt ze.

De zonnepanelen van Wattlab zijn dun, zelfs maar enkele millimeters, en omdat ze niet van glas zijn gemaakt ook nog eens heel licht. Maar traditionele zonnepanelen zijn om meerdere redenen niet geschikt voor de binnenvaart. ‘Ze passen bijvoorbeeld wel op de stuurhut, maar daar is de ruimte maar beperkt. Bij de ontwikkeling van onze panelen en de elektrische aansluitingen moeten we er rekening mee houden dat de luiken ook weggehaald moeten kunnen worden, zodat het schip kan worden geladen of gelost.’

“Bij een schip van 850m2 zouden zonnepanelen 12 procent van de aandrijving kunnen overnemen. Dat scheelt op jaarbasis 40.000 liter brandstof per schip”, volgens Sarah.

Duurzaam

Het eerste schip heeft zonnepanelen op twee luiken. Hiermee kan een aanzienlijk deel van de stroom aan boord worden voorzien, zoals de huishoudelijke apparaten bijvoorbeeld’, zegt Arntz. ‘Uiteindelijk willen we graag alle scheepsluiken van zonnepanelen voorzien. Het zijn gemiddeldes, maar bij een schip van 850m2 zouden zonnepanelen 12 procent van de aandrijving van een schip kunnen overnemen. Dat scheelt op jaarbasis 40.000 liter brandstof per schip.’

Samen met het bedrijf Blommaert Aluminium Construction, dat luiken voor de binnenvaart maakt, legt Wattlab de laatste hand aan hun eerste project voor de binnenvaart. Eerder maakte Wattlab al zonnepanelen met afwijkende vormen voor daken met afwijkende vormen. ‘Na het eerste binnenvaartschip willen we op dit terrein permanent een aantal luiken met zonnepanelen plaatsen. Hier kunnen we dan constant metingen uitvoeren, en het ontwerp van de panelen en aansluitingen verder verbeteren.’

Deel dit bericht

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Ga direct naar:
Skip to content