Translate

Mobiliteit

Elektrisch vervoer

HomeWat kan ik doenMobiliteitElektrisch vervoer

Het verkeer in Rotterdam is een van de grootste veroorzakers van ongezonde lucht in de stad. Er zijn meerdere mogelijkheden om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Elektrisch vervoer en deelvervoer zijn duurzame manieren om van a naar b te komen. 

Schone mobiliteit zorgt ervoor dat de stad voor iedereen aantrekkelijker, schoner en gezonder wordt. Het is goed voor de luchtkwaliteit, het leefklimaat en de gezondheid van Rotterdammers en het maakt het fijner om te leven, te verblijven en te werken in de stad. Ook draagt het bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen.

Daarom stimuleert Rotterdam het gebruik van elektrisch vervoer.

Kijk voor meer informatie over elektrisch rijden hier

 
Hoe duurzaam is een elektrische auto?

Elektrisch rijden is beter voor de luchtkwaliteit omdat er geen schadelijke uitlaatgassen als stikstofoxiden en fijnstof bij vrijkomen. Elektrische auto’s zijn zuiniger in energie en zorgen voor 30-55 procent minder CO2-uitstoot dan diesel- en benzineauto’s.

Wanneer een elektrische auto gebruikmaakt van duurzame stroom, is de de winst is nog groter. Daarom biedt de gemeente Rotterdam alleen groene stroom aan bij laadpalen.  

Openbare laadpaal aanvragen

Woont of werkt u in Rotterdam en rijdt u (binnenkort) in een elektrisch of plug-in hybride voertuig? Via de website laadpaalnodig.nl kunt u eenvoudig een openbare laadpaal in de buurt aanvragen.

Laadpaalnodig.nl is een onafhankelijke aanvraagportaal en ontwikkeld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. De gemeente is opdrachtgever voor de uitbreiding van het openbare laadnetwerk. Ze werkt hierbij samen met diverse partijen zoals de netbeheerder.

De voorwaarden voor het aanvragen van een openbare laadpaal vindt u via laadpaalnodig.nl. Daar vindt u ook een overzicht van alle openbare laadpalen binnen de gemeente.

Laadpaal thuis

Rijdt u elektrisch maar bent u in het bezit van een eigen parkeerplaats? Dan komt u niet in aanmerking voor een openbare laadpaal. Voor verschillende situaties zijn er andere manieren om een laadpaal aan te vragen:


Bent u verbonden aan een VvE? 

Elektrisch rijders die in een Vereniging van Eigenaren (VvE) een eigen parkeerplaats hebben, kunnen daar (een) laadpunt(en) laten plaatsen. Dit kan, eventueel met de Vereniging van Eigenaren en een laadpuntleverancier. In de brochure Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen een VvE  vindt u meer informatie. Hierbij hoort ook een juridische toolkit, een handleiding voor een toekomstbestendige aanpak voor het plaatsen van laadinfrastructuur binnen een VvE.


Bent u niet verbonden aan een VvE?

Wel een eigen parkeerplaats maar zonder een Vereniging van Eigenaren (VvE)? Dan kunt u op verschillende manieren uw auto opladen. U kunt bijvoorbeeld de elektrische auto aansluiten op de netaansluiting van de woning. Daarvoor moet u een gecertificeerd stopcontact plaatsen. Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een laadpunt, bijvoorbeeld in uw voortuin. Neem contact op met een laadpuntleverancier om voor meer informatie over de mogelijkheden.

Op meerdere plekken in Rotterdam vindt u snelladers:

  • City Rent aan het Couwenburg 58 (nabij Hofplein)
  • Argos Oil tankstation aan de Colloseumweg 470
  • Bij tankstation Shell aan het Hofplein
  • Bij tankstation Shell aan de Stadionweg
  • Bij het Fastned snellaadstation aan de stadionweg

 

Waarom plaatst de gemeente niet overal snelladers in plaats van gewone laadpunten?


Nog niet alle (gedeeltelijk) elektrische auto’s kunnen snelladen. Ook zijn snelladers voor de gebruikers relatief duur in vergelijk met gewone laadpunten, u betaalt namelijk een hogere prijs per kWh. Dit komt door de hoge exploitatiekosten.

Om elektrisch rijders te helpen bij het afleggen van grotere afstanden (vergroten actieradius), heeft de gemeente een aantal snelladers geplaatst. Deze staan op handige locaties in de stad, in de buurt van uitvalswegen. Daarnaast staan er langs de snelwegen rondom Rotterdam ook een aantal snelladers.

In woonwijken zien we dat gebruikers over het algemeen langer op de laadplek staan (wonen of werken in de buurt). Daarom is een snellader op zo’n locatie niet dringend. Daarbovenop willen we het doorgaand verkeer dat gebruik wil maken van snelladers ook niet een woonwijk inleiden. We helpen hen door het plaatsen van snelladers op doorgaande routes in en rond de stad.

De gemeente werkt aan efficiënte en schone stadslogistiek vanuit het Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek. Meer informatie is te vinden op www.logistiek010.nl en www.rotterdam.nl/stappenplanzes

Zowel een waterstof auto als een elektrische auto rijdt op elektriciteit. Het verschil zit in de energiedrager. Elektrische auto’s halen de elektriciteit uit de opgeladen batterij. Waterstof auto’s halen dezelfde elektriciteit uit het omzetten van waterstof in elektriciteit en water. Dit water komt als reststof uit de uitlaat. Bij de één rijdt u met een pakket batterijen rond, bij de ander met een tank waterstof. De aandrijving komt in beide gevallen uit een elektromotor.

Hoe ziet de gemeente de ontwikkeling van waterstof? 

Waterstof levert lokaal geen uitstoot op. De gemeente verwacht dat op lange termijn elektrische voertuigen ook langer en verder kunnen rijden op waterstof. Voor personenvervoer is de verwachting dat we allemaal overstappen op elektrisch rijden,. Waterstof ziet Rotterdam als oplossing voor het zwaardere segment. Vanaf 2030 wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s die verkocht worden elektrisch rijden.

Voor verdere informatie zie Rotterdam.nl.

Meer over Mobiliteit

Ga direct naar:
Ga naar de inhoud