Translate

Wat wij doen

Haven en industrie

HomeWat wij doenHaven en industrie

Rotterdam als duurzame haven: daar zetten we ons met alle havenpartners voor in. We willen de industrie verduurzamen. Bijvoorbeeld door duurzame energiebronnen te gebruiken in plaats van fossiele brandstoffen zoals aardgas.

Dat begint met het efficiënter gebruiken van energiebronnen en elektrificatie. Elektrificatie houdt in dat er in plaats van diesel en aardgas juist elektriciteit wordt gebruikt. Walstroom is daar een goed voorbeeld van (zie hieronder). Ook belangrijk is het afvangen, opslaan en hergebruiken van CO2. De volgende stap is het vernieuwen van het grondstoffen- en brandstoffensysteem.

Voor de haven zijn er drie belangrijke uitdagingen:

  • duurzamer transport
  • duurzamere opslag en overslag
  • uitbreiden van duurzame energieopwekking, zoals windmolens.

De uitdaging is groot, maar er zijn ook veel kansen. Er kunnen meer banen komen en de haven kan een betere concurrentiepositie ontwikkelen. Naast het duurzamer maken van de haven moet ook de industrie duurzaam en circulair worden.

Door gebruik te maken van walstroom kunnen schepen de motor uitzetten die zij gebruiken als ze in de haven liggen. Walstroom zorgt voor schonere lucht en minder geluidsoverlast rondom de havens. Ook komt er minder stikstof in de lucht. Als er groene stroom wordt gebruikt is walstroom helemaal goed voor het klimaat.

In Rotterdam hebben veel plekken voor binnenvaartschepen al een aansluiting op walstroom. Ook heeft de Stena Line veerboot in Hoek van Holland sinds 2012 een aansluiting en wordt op dit moment gewerkt aan een walstroomaansluiting voor de schepen van Heerema, vlakbij Rozenburg. We zien in Rotterdam graag dat schepen zonder uitstoot aan wal liggen. Daarom werken we samen met havenbedrijven aan de ontwikkeling van walstroom en andere duurzame oplossingen in de haven.

 

Cruiseschepen bij de Wilhelminapier

In het centrum van de stad is het niet altijd te merken dat Rotterdam een havenstad is. Behalve als er een cruiseschip naar Rotterdam komt. De cruiseterminal aan de Wilhelminapier is dan de verbinding tussen stad en haven. De schepen brengen toeristen naar de stad en regio en laten zien dat Rotterdam een echte wereldhaven is.

Sommige bewoners en bezoekers van de Wilhelminapier ervaren overlast van de cruiseschepen en de uitlaatgassen. Om die overlast tegen te gaan onderzoekt Rotterdam de mogelijkheid voor walstroom op de Wilhelminapier. Zo kunnen cruiseschepen tijdens hun verblijf in Rotterdam de motor uitzetten.

Een aansluiting op walstroom is groot: het gaat om stroomverbruik van minimaal 1.000 huishoudens. Deze moet worden aangesloten op een midden- of hoogspanningsstation. We willen dat bewoners op de Wilhelminapier weinig last hebben van de aanleg van walstroom. De gemeente Rotterdam werkt samen met het Havenbedrijf Rotterdam en netbeheerder Stedin aan het ontwerp. Daarna kijken ze naar de kosten en de uitvoering van het project.

Meer over Wat wij doen

Ga direct naar:
Ga naar de inhoud