Translate
HomeVerhalenGroenonderhoud in Rotterdam steeds duurzamer

Groenonderhoud in Rotterdam steeds duurzamer

Rotterdam
Circulair
Een medewerker van Donker Groen verzorgt het groen in Delfshaven met elektrisch gereedschap.
1 april 2021
| laatste update: 26 juni 2024

Steeds vaker is duurzaamheid een belangrijk gunningscriterium in de aanbestedingen van de gemeente Rotterdam. Zo ook in de aanbesteding voor het groenonderhoud die de gemeente vorig jaar uitzette. Bedrijven in deze sector dragen op verschillende manieren bij aan de Rotterdamse ambities op het gebied van de energietransitie, een gezonde leefomgeving, klimaatadaptatie en circulariteit.

“De aanbesteding van de gemeente Rotterdam was voor ons bedrijf een belangrijke stimulans om met duurzaamheid aan de slag te gaan”, vertelt Roland van Braak, vestigingsmanager van Idverde. “Als een klant nadrukkelijk om duurzaamheid vraagt, en die ook beloont, dan wordt investeren in duurzame oplossingen een stuk aantrekkelijker.”


Streetscooters en elektrische bakfietsen

Een van de aandachtspunten in de aanbesteding was emissievrij transport. In 2025 mogen er alleen nog elektrische voertuigen het centrum van Rotterdam in; leveranciers voor groenonderhoud moeten hier dus oplossingen voor vinden. Jan den Boer van aannemer Den Boer Groenprojecten licht toe: “Wij hebben gekozen voor de elektrische streetscooter, een elektrisch vervoersmiddel met veel laadruimte. Ook hebben we twee kleinere elektrische voertuigen aangeschaft van het merk Spijkstaal, die we stallen in een depot in het centrum. Op den duur willen we ook investeren in onder andere een emissievrije vrachtwagen, die waarschijnlijk zal rijden op waterstof. Maar dan moeten er wel genoeg tankstations voor zijn. Over ongeveer drie jaar willen we de beste emissievrije optie kiezen en een vrachtwagen aanschaffen.”

Aannemer Donker Groen koos ervoor om een vestiging middenin Delfshaven te openen, de wijk waar Donker Groen het groen onderhoudt. Vestigingsleider Kristiaan Sanders: “Dit is een bewuste keuze geweest. Het maakt elektrisch transport beter te realiseren, omdat je door de korte reisafstand langer met de accu kunt doen. Wat ook meespeelt: wij werken met sociaal kwetsbare groepen, met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij hebben vaak geen rijbewijs. Om ook hen emissievrij te kunnen laten reizen, hebben we elektrische bakfietsen geregeld. Dat is mogelijk omdat de plaatsen waar we werken allemaal dichtbij elkaar liggen.”

Elektrische voertuigen van Den Boer Groenprojecten. Links twee ‘spijkstalen’, rechts daarvan een streetscooter
Elektrische voertuigen van Den Boer Groenprojecten. Links twee ‘spijkstalen’, rechts daarvan een streetscooter.

 

Machines en arbeid

In het contract voor het boomonderhoud liggen de eisen van de gemeente met name op emissievrij werken, in plaats van op transport. Idverde, dat de Rotterdamse bomen verzorgt, heeft daarom geïnvesteerd in een elektrische houtversnipperaar. “Dit is natuurlijk beter voor het milieu, maar ook veel fijner voor omwonenden”, vertelt Van Braak. “Elektrische machines veroorzaken minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling.”

Net als andere aannemers, ziet Donker Groen kansen om de uitvraag van de gemeente in de toekomst beter af te stemmen op de mogelijkheden van de markt. Sanders: “De gemeente vraagt nu vooral om emissievrij transport van planten, gereedschap, grond, enzovoort. Maar omdat groenonderhoud arbeidsintensief is, kunnen we via het personenvervoer ook veel CO2 besparen. Daarvoor worden we in de aanbesteding nu niet beloond. Door het hier over te hebben kunnen we nog grotere stappen zetten, maar deze aanbesteding zet wel alvast iets in gang.”

Een medewerker van Donker Groen verzorgt het groen in Delfshaven met elektrisch gereedschap.

Nieuw leven voor de reststromen

Naast CO2-besparing, is een tweede pijler in de aanbesteding circulariteit. In dit kader verwerkt GKB Realisatie, de aannemer die het groenonderhoud in Kralingen, Crooswijk en Noord verzorgt, groenafval tot een recent geïntroduceerde grondverbeteraar: bokashi. Directeur Arjan Kraaijeveld legt uit: “Samen met de gemeente Rotterdam, de provincie en de omgevingsdiensten voeren we een aantal pilots uit om de productie van bokashi vorm te geven. Dat doen we in onze eigen grondbank. Het voelt goed om de reststroom zo nieuw leven te geven.”

“Mijn hart gaat sneller kloppen als ik met dit soort vernieuwende dingen bezig ben”, merkt Kraaijeveld. “Dat geldt ook voor de bladverkleiner. Dat is een machine die over het gras rijdt en de bladeren zover versnippert, dat de stukjes zonder problemen op het grasveld kunnen blijven liggen. Op de plaats waar ze zijn gevallen, zonder dat ze het gras verstikken. Zo dragen ze bij aan de vruchtbaarheid van de bodem. Veel circulairder ga je het niet krijgen!”

Terug naar Rotterdam

Ook de andere aannemers zijn bezig met circulariteit. “Bij Idverde vervezelen we houtafval, zodat het gebruikt kan worden voor het maken van papier en kunststof”, legt Van Braak uit. “Ook gaan er houtblokken naar ontwerper Marisa Klaster, leveren we hout voor speelplekken en worden stammen lokaal gebruikt voor bijvoorbeeld brugleuningen.” Den Boer levert Rotterdams gras voor drieduizend Rotterdamse kalenders. “Dat past natuurlijk prachtig binnen ons motto: wat we uit de stad halen, komt de stad ook weer binnen!”

In samenwerking met Idverde selecteert stadsboswachter Willem de Feijter Rotterdamse boomstammen voor Marisa Klaster, die er tafelaccessoires van maakt. De vaas op de foto is gemaakt van een knotwilg uit Charlois.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
Ga direct naar:
Ga naar de inhoud