Translate
HomeVerhalenVerkeersborden krijgen een tweede leven

Verkeersborden krijgen een tweede leven

Rotterdam
Circulair
Duurzame_verkeersborden
3 juni 2021
| laatste update: 3 juni 2021

De komende vier jaar komen er duurzame verkeersborden in Rotterdam; met die eis schreef de gemeente vorig jaar een aanbesteding uit. Maar wat is dan de duurzaamste optie? Er bestaan verkeersborden van suikerriet, bamboe of olifantsgras, maar toch kwam het hergebruik van de bestaande aluminium borden als winnaar uit de strijd. HR Groep Streetcare ging enthousiast aan de slag en heeft al heel wat borden een tweede plek gegeven.

Nadenken over duurzaamheid doen de mensen van HR Groep al jaren. “In de verduurzaming van verkeersborden is er veel mogelijk”, merkt accountmanager Hans Heijmans op. “Alleen al in Rotterdam staan er meer dan 80.000. Als je die op een circulaire manier produceert, bespaar je dus een hoop CO2-uitstoot.”


Hergebruik levert het meeste op

Bij het delven en produceren van aluminium komt veel CO2 vrij. Bovendien is de winning ervan eindig. Het gebruik van andere grondstoffen lijkt daarom de duurzaamste keuze, maar in Rotterdam ligt dat anders. Omdat er al zoveel aluminium borden in de stad aanwezig zijn, veroorzaakt hergebruik daarvan nog minder vervuiling. Dat blijkt onder andere uit de levenscyclusanalyse van verschillende producten, waarin de CO2-uitstoot van productie tot levering aan de klant wordt berekend.


Inzamelen, sorteren en een nieuwe signface

Verkeersborden ‘refurbishen’ is een nieuwe werkwijze voor Rotterdam. Het inzamelen van de borden regelt de gemeente zelf. Medewerkers van de gemeente zamelen oude borden in en brengen ze niet meer naar het oud ijzer, maar naar een magazijn. “Na een melding van de gemeente halen wij de ingezamelde borden op”, vertelt Heijmans. “De meeste zijn dan nog in prima staat. Vooral een gladde ondergrond zonder deuken is belangrijk, anders kun je er geen signface op plakken. Wij sorteren de borden vervolgens op vorm, maat en kleur. Als de gemeente dan met een opdracht komt, zoeken we daar een geschikt bord bij. Dat reinigen we en beplakken we opnieuw.”


Langs alle kenteken-parkeerborden

Op veel plaatsen in Rotterdam registreren automobilisten hun kenteken om te kunnen parkeren. De kenteken-parkeerborden die daar staan, 8.800 in totaal, zijn inmiddels verouderd vanwege aangepaste tarieven. “Daarom hebben wij de opdracht gekregen om de signfaces op die borden te vernieuwen”, vertelt Heijmans. “Dat hadden we kunnen doen door de borden te laten inzamelen en opnieuw te plaatsen. Maar we wilden hier een extra duurzaamheidsslag maken en op transport besparen. Daarom rijden we nu alle borden langs en vervangen we ter plaatse de signface. Ongeveer tien procent is helaas beschadigd en moet dus wel vervangen worden.”


Opslagruimte en een elektrische bus

“Rotterdam is in haar aanbesteding ambitieus geweest”, vindt Heijmans. “Als bedrijf deden wij al aan hergebruik, maar voor Rotterdam hebben we ook een elektrische bus aangeschaft, want ze vragen om emissievrij transport binnen de stad. Dat past overigens helemaal bij onze eigen doelstellingen, maar het helpt als een grote opdrachtgever erom vraagt.” Rotterdam is een interessante klant voor iedere leverancier, vanwege het grote volume van de opdrachten. “Dat zie je direct terug in de verduurzaming van onze werkwijzen. Rotterdam is een grote opdrachtgever en dus hebben we geïnvesteerd in extra opslagruimte voor gebruikte verkeersborden. Voor andere klanten hebben we daar ook profijt van. Zo wordt hergebruik langzaamaan een standaardwerkwijze, die we steeds beter in de vingers krijgen.”


Pilot met bamboe

“Wij maken als bedrijf al een paar jaar verkeersborden van bamboe. Daarmee waren we de eerste in Nederland”, vertelt Heijmans. “In tegenstelling tot aluminium is bamboe een hernieuwbaar materiaal. Het groeit in vier jaar tot een volwassen boom, wordt vervolgens geoogst en verwerkt tot een verkeersbord. Dat is mogelijk een interessant alternatief.”

Hoewel het hergebruiken van aluminium borden op dit moment de duurzaamste optie is voor Rotterdam, zijn er in de toekomst ook nieuwe borden nodig. Daarom komt er een pilot met verkeersborden van bamboe in Reyeroord. “Bij ons is het bamboebord al heel gewoon en het is ook al CE-gecertificeerd”, legt Heijmans uit. “Maar de gemeente Rotterdam wil eerst zien hoe die borden bevallen. Logisch, maar ik ben alvast enthousiast!”

 

Duurzaam verkeersbord

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
Ga direct naar:
Ga naar de inhoud