In 2030 wil de gemeente de negatieve gezondheidseffecten van CO2-uitstoot in de (wegen)bouw hebben verminderd met 75 procent ten opzichte van 2016. Daarmee draagt de gemeente bij aan de gezondheid van elke Rotterdammer. In een recente aanbesteding beloont de gemeente aannemers voor het gebruik van emissievrije voertuigen en bouwmachines. Aannemersbedrijf Verdee Infra BV uit Capelle aan den IJssel gaat voor Rotterdam aan de slag met elektrisch materieel. Een interview met IJsbrand Bedee.
Verdee Infra is een van de duurzame contractpartners waar Rotterdam in het kader van de aanbesteding voor koos. Een ambitieuze en gecertificeerde aannemer die zijn CO2-uitstoot maximaal wil reduceren. Daar sluit het Rotterdamse contract naadloos op aan.
“Lange tijd konden elektrische motoren de diesels in de wegenbouw niet vervangen”, vertelt IJsbrand Bedee, operationeel directeur van Verdee. “Daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Het aanbod aan elektrische machines wordt steeds groter. Voor dit contract hebben we een volledig pakket aan elektrisch materieel aangeschaft, waaronder een elektrische kraan, elektrische shovels, schaftvoorzieningen op zonnepanelen en elektrische gereedschap. Een grote investering, maar bij de Rotterdamse aanbesteding, waarbij een EMVI-plan van toepassing was, staan daar punten tegenover. Verdee kan dankzij een goed EMVI-plan nu samen met de gemeente de uitstoot verder terugdringen. Zo blijven we als bedrijf vooruitstrevend.”
Elektrisch materieel en gereedschap
Over het algemeen is Verdee Infra erg tevreden over de elektrische kraan. Het gereedschap (bandenzaag, trilstamper, trilplaat) kent nog relatief een korte accuduur, maar daar moet in de toekomst verbetering in komen. IJsbrand: “De trilplaat die we eigenlijk willen, bestaat nog niet. Met onze elektrische trilplaat doen we daarom alleen kleinschalig werk. Voor het zware werk moeten we af en toe een diesel erbij te pakken. Maar we maken die afweging wel altijd zorgvuldig.”
Opladen en transport
“Voor het opladen van ons materieel en gereedschap mogen we verschillende oplaadpunten in de stad gebruiken. Daar heeft de gemeente over nagedacht”, legt IJsbrand uit. “Dit is handig voor tijdens onze pauzes, maar ’s avonds is het een ander verhaal. We willen met onze machines namelijk niet de hele nacht de schaarse laadpunten in woonwijken bezet houden. Dan zitten we bewoners te veel in de weg. Maar onze machines hebben aan het einde van de dag ook niet meer genoeg lading om terug naar de werf te rijden. We zoeken nog naar een goede oplossing. Voor nu betekent het dat we de machines aan het einde van de werkdag op transport zetten naar de werf, zodat ze daar ’s nachts opgeladen kunnen worden. Hiervoor gebruiken we vrachtwagens met een lage uitstoot.”
Schone lucht en minder geluidsoverlast
Wat zijn de belangrijkste voordelen aan emissieloos werken? “Allereerst vinden we het natuurlijk belangrijk om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen en een betere luchtkwaliteit”, vertelt IJsbrand. “Maar ook voor onze mensen is dit veel prettiger werken. Ze ademen hierdoor schone lucht tijdens hun werk. En dan heb ik het nog niet eens over de herrie die dieselmotoren maken. Omwonenden zijn al weleens verbaasd naar ons toe gekomen: ze hadden helemaal niet gehoord dat het werk al was begonnen! Ik denk dat elektrisch werken voor iedere aannemer voordeel biedt. De kunst is om het te gaan proberen. Dan merk je vanzelf wat werkt voor jouw bedrijf.”