Translate
HomeVerhalenRotterdams bedrijf bouwt schone betonmixer

Rotterdams bedrijf bouwt schone betonmixer

Rotterdam
Mobiliteit
schonebetonwagen-gemeente-rotterdam
4 september 2020
| laatste update: 23 september 2020

Het Rotterdamse bedrijf P. Van der Velden Bedrijfswagens ontwikkelt een voertuig dat nog niet bestaat: een elektrische betonmixer. Een uniek project in de wereld. En één waarmee een enorme milieuwinst behaald kan worden.

Dat claimt Casper van der Velden, directeur/eigenaar van P. Van der Velden Bedrijfswagens. Ondersteuning van de gemeente en een Rijkssubsidie gaf de aanzet voor het ontwikkelen van een elektrische betonmixer.

 
Subsidieregeling voor milieu en transport

Van der Velden: ‘Ik ben een fanatieke fietser en het valt me in mijn ritjes in en rond Rotterdam vaak op dat het bouwverkeer zorgt voor een enorme uitstoot van vieze lucht. En omdat er in deze stad zoveel gebouwd wordt, is dat een groot probleem. Toen ik hoorde dat er een subsidieregeling kwam voor milieu en transport heb ik samen met drie andere ondernemingen de handen ineen geslagen om iets te doen aan deze uitstoot.’

 
Dieselmotoren op hoge toeren

In Nederland rijden zo’n duizend betonmixers die een flink deel van de uitstoot van CO2 voor hun rekening nemen. Maar liefst 263 kilo per dag per betonmixwagen. Dat komt omdat de mixers tijdens werktijden voortdurend moeten draaien. Het zware cement moet in beweging blijven, anders verhardt het en is het niet meer bruikbaar. De dieselmotoren draaien dus op hoge toeren. Hoe mooi zou het zijn als de betonmixers elektrisch kunnen worden aangedreven? Casper van der Velden: ‘Samen met drie andere ondernemers zijn we hiermee bezig. Samen hebben we een subsidie van 0,5 miljoen gekregen. Over maximaal twee jaar moet de elektrische betonmixer klaar zijn.’

Prijs moet omlaag

Om de milieuvriendelijke aandrijving tot een succes te maken, moet er volgens Van der Velden wel iets gebeuren aan de prijs. ‘Elektrische voertuigen van deze grootte zijn nu tweeënhalf à drie keer duurder dan voertuigen op diesel. Die prijs moet omlaag. Anders zal de vraag naar elektrische mixers niet goed op gang komen.’

Kijk voor meer informatie over ‘uitsootvrij rijden’ op de website logistiek010.nl.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn
Ga direct naar:
Ga naar de inhoud