Rotterdam levert de komende jaren een grote bijdrage aan het behalen van de Nederlandse klimaatdoelstelling, zo ieder kan lezen in het Klimaat Actieplan Rotterdam (KAR). Daarvoor vraagt de gemeente inzet op allerlei vlakken en van alle partijen in de stad. Ook in onze eigen bedrijfsvoering. We gebruiken groene stroom, we rijden elektrisch, we wekken energie op en we kopen maatschappelijk verantwoord in. Duurzaam denken en handelen is belangrijk in ons werk. Zo geven we als gemeente zelf het goede voorbeeld. Onze inspanningen monitoren we met de CO2-prestatieladder. Zie onderaan de pagina de uitleg over de CO2 -prestatieladder.
CO2– en EMP (Energiemanagementplan)
Veel van de activiteiten van de gemeente Rotterdam kosten energie. Denk aan het verwarmen van onze gebouwen, de openbare verlichting op straat en het ophalen van huisvuil met onze vrachtauto’s. In het CO2– en Energiemanagementplan (EMP) beschrijven we de doelstellingen en plannen om de CO2-uitstoot van de gemeentelijke bedrijfsvoering te verminderen. Ze bevatten ook informatie over onze organisatie, deelname aan sector- en keteninitiatieven en een toelichting over hoe we werken aan continue verbetering zoals het Paris Proof Commitment en de convenanten voor schoon en emissieloos bouwen en zero emissie zone in Rotterdam. De plannen staan hier op een rij:
- CO2- en Energiemanagementplan 2022-2023
- CO2- en Energiemanagementplan 2024
- CO2 -en Energiemanagementplan 2025
Organisaties die zich laten certificeren volgens de CO2-Prestatieladder worden elk jaar getoetst door een onafhankelijke auditor. Rotterdam heeft in 2023 als eerste grote gemeente in Nederland het CO2 bewust Certificaat niveau 3 behaald. En we groeien verder door naar CO2 bewust Certificaat niveau 4 (behaald in 2024) en niveau 5 (2025).
Voortgangsrapportage
De voortgangsrapportages laten zien hoe ver we zijn op weg naar onze doelstelling. We publiceren halfjaarlijks een korte update van ons energieverbruik en de CO2-voetafdruk. In de jaarrapportages gaan we dieper in op het effect van genomen maatregelen. Als het nodig is, kunnen we tijdig bijsturen.
- Jaarrapportage 2022
- Tussenrapportage H1 2023
- Jaarrapportage 2023
- Tussenrapportage 2024*
- Jaarrapportage 2024: deze is geïntegreerd in bovengenoemd CO2 – en Energiemanagementplan 2025
* De tussenstand in 2024 laat een lichte daling zien van ons energieverbruik ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De uitstoot komt iets hoger uit, omdat we sinds kort ook de brandstofpassen meenemen in onze emissie administratie. We rijden wel steeds vaker elektrisch: een toename van 15% aan laadenergie. Dit jaar monitoren we ook een deel van onze ketenuitstoot. Lees er meer over in de tussenrapportage 2024.
Innovatie
In 2024 stopte de doorontwikkeling van het ‘Connective Energy Network Tool – Rotterdam’ (CENT-R) richting een laadfunctionaliteit. Er is wel een nieuw ontwikkelproject binnen het domein van elektrisch laden. De restcapaciteit van het Rotterdamse OV-netwerk kun je namelijk gebruiken voor het laden van voertuigen. Gemeente Rotterdam en de RET ondertekenden hiervoor een intentieverklaring. De ontwikkeling van een zogenaamde E-OV-hub is urgent vanwege de toenemende druk op het aanwezige distributienet (netcongestie). Door een E-OV-hub wordt het openbare elektriciteitsnet minder belast. Bovendien kan de hub eraan bijdragen dat minder investeringen in het elektriciteitsnetwerk nodig zijn. Dat bespaart kosten en tijd want de aanleg van kabels in stedelijk gebied is heel complex.
De E-OV-hub is dus een netaansluiting op het RET stroomvoorzieningsnet voor het voeden van grotere laadpleinen of duurzame energiebronnen. Hiermee kunnen we de energie transitie versnellen, netcongestie beperken, kabel tracés verkorten en overlast beperken, tijd en geld besparen, laadpunten clusteren voor elektrische voertuigen én OV stimuleren. Zie het nieuwsbericht Het langse verlengsnoer van Rotterdam hieronder.
Nieuws
- Nieuwe reiskostenregeling vanaf 1 januari 2023 stimuleert duurzaam vervoer van medewerkers (2023)
- Rotterdam eerste G4 gemeente gecertificeerd voor CO2 Prestatieladder Niveau 3 (2023)
- Rotterdam wint in 2023 BNR award ‘Spitsbreker van het Jaar’ (2023)
- Gemeente Rotterdam: ‘Gezonde en duurzame mobiliteit’ interview (februari 2024) met Arie de Boed waarin hij uitlegt hoe we als gemeente de medewerkers stimuleren minder met de auto te reizen, en in plaats daarvan de eigen fiets of deelfiets te gebruiken. Of het openbaar vervoer als dat beter past.
- Gemeente Rotterdam behaalt niveau 4 op de CO2 Prestatieladder (21 maart 2024). We volgen de kalenderjaren, niveau 3 in 2023, niveau 4 in 2024, in 2025 niveau 5?
- Infographic verduurzamen wagenpark update juli 2024 (3 september 2024). Ons geliefde voorbeeld van grote stappen zetten in reductie van uitstoot van schadelijke stoffen. Ook na de mijlpaal van een volledig uitstootvrij personenautopark gaan we verder met het elektrificeren van het andere materieel. En het slim opladen hoort daarbij.
- Parkverlichting op plantenstroom (26 oktober in stadskrant en op rotterdam.nl, AD en Trouw 28 november 2024). Wie het kleine niet eert… heel veel kleine lichtjes bij elkaar tellen op tot een mooi voorbeeld van energiebesparing en het inzetten van natuurlijke middelen. Weg verspilling!
- Duurzame gemeente? Bekijk de filmpjes Duurzaam in de praktijk (december 2024). Wat doen we nu zelf in onze organisatie aan de CO2 reductie? Deze filmpjes maken het tastbaar en moedigen collega’s aan mee te denken en mee te doen.
- Samenwerking overheden bij stimuleren circulaire en duurzame zonnepanelen (januari 2025). We zien dat het lastig is om circulaire zonnepanelen toe te passen door dalende prijzen en toenemend rendement van nieuwe panelen. Toch willen we ook daarin het goed voorbeeld geven door hergebruik, minder verspilling en ook beperking van uitstoot.
De CO2-Prestatieladder is een instrument waarmee organisaties de duurzaamheid van hun activiteiten kunnen verbeteren. Het is ontwikkeld door de Nederlandse Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO). Elk half jaar publiceert de gemeente een verslag van het eigen energieverbruik en de CO2-uitstoot. En we stellen onszelf kritische vragen: hebben we de juiste focus, liggen we op koers en kloppen de gekozen maatregelen met onze ambities?
De ladder heeft vijf niveaus. Op dit moment zitten we op niveau 3. De focus ligt dan op wat we zelf doen of in eigendom hebben. Denk aan het energiegebruik van kantoorpanden, openbare verlichting en rioolgemalen, het brandstofverbruik van onze voertuigen en de uitstoot van dienstreizen. Hoger op de ladder wordt ook gekeken naar ketenuitstoot van bronnen die we als gemeente indirect kunnen beïnvloeden. We maken deze gegevens openbaar en nemen actief deel aan initiatieven tot vermindering van uitstoot in de sector. Hoe hoger op de ladder, hoe beter de activiteiten op het gebied van CO2-uitstoot zijn vastgelegd.
Met de CO2-Prestatieladder…
- Krijgen we inzicht in het eigen energieverbruik en onze CO2-uitstoot.
- Sturen we op maatregelen die het meeste opleveren.
- Maken we halfjaarlijks de voortgang openbaar.
- Werken we actief samen met andere gemeenten en bedrijven.